مهاجرت به ترکیه

مطالب مفید و کاربردی برای مهاجرت به کشور ترکیه

فرصت های کاری در ترکیه

فرصت های کاری در ترکیه و شرایط اخذ ویزای کار و مهاجرت به ترکیه در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. اگر به دنبال کار در ترکیه هستید، احتمالا با سوالاتی مواجه می شوید. شرایط کار در ترکیه به چه صورت است؟ متوسط حقوق مشاغل مختلف در ترکیه چقدر است؟ فرصت های کاری در ترکیه برای افراد خارجی چگونه است؟ وضعیت بازار کار و اقتصاد ترکیه به چه صورت است؟

آیا می توان بدون مهارت در زبان ترکی در این کشور کار کرد؟ به کلیه سوالات شما پاسخ داده ایم.

 فرصت های کاری در ترکیه و شرایط عمومی آن

کار در ترکیه تنها محدود به حوزه گردشگری و هتلداری نمی شود. بسیاری از شرکت های ترک مایل به استخدام متخصصان خارجی هستند. طبق نتایج یک آمار در سال 2019 ترکیه در لیست ده کشور برتر از نظر مهاجران قرار گرفت. علاوه بر آن ترکیه در لیست کشورهای توصیه شده برای تجارت در سال 2019 ده پله صعود کرده است.
اقتصاد ترکیه در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است. در سال 2017 رشد ناخالص داخلی ترکیه 11.6% رشد داشته است. در سال 2019 تولید ناخالص داخلی 14.9% رشد کرد. اگر شما یک متخصص واجد شرایط و ماهر هستید، برای پیدا کردن فرصت های شغلی در ترکیه نباید نگران باشید. بیشتر افراد بیکار در ترکیه افراد بی سواد هستند. هنوز هم در بسیاری از بخش ها فرصت های شغلی زیادی برای افراد خارجی متخصص وجود دارد.

جستجوی شغل در ترکیه

ساده ترین راه تماس با آژانس های کاریابی بین المللی است. هزینه خدمات چنین آژانسی حدود 250 دلار برای متقاضی کار هزینه دارد. حتما پیش از پرداخت هزینه اطلاعات شرکت را به طور کامل بررسی کنید و نظرات افرادی که به کمک آن ها کار پیدا کرده اند، بخوانید. راه دیگر تماس با دفتر خدمات استخدام دولت ترکیه است.
شما می توانید از وب سایت این دپارتمان استفاده کرده و به عنوان یک جویای کار در سایت ثبت نام کنید. اگر دوستانی در کشور ترکیه دارید، می توانید از آن ها بخواهید در مسیر کاریابی به شما کمک کرده و با توجه به شناختی که از بازار کار و شرکت های ترکیه دارند، شما را راهنمایی کنند.

فرصت های کاری در ترکیه - شرایط کار در ترکیه

کارفرمایان ترک برای استخدام افراد خارجی به دو مورد بسیار اهمیت می دهند. مورد اول ارائه مدارک تحصیلی است. مورد دوم دانش زبان ترکی یا انگلیسی می باشد. اگر در شرکتی بخواهید کار کنید، که مشتریان آن عمدتا خارجی هستند، داشتن مهارت زبان انگلیسی در حد پایه می تواند برای شما مناسب باشد. به طور کلی داشتن مهارت در زبان های انگلیسی، آلمانی، عربی و ترکی علاوه بر بالا بردن شانس استخدام در ترکیه، حقوق شما را نیز افزایش می دهد. لازم به ذکر است، افراد زیر 18 سال نمی توانند برای دریافت ویزای کار ترکیه اقدام کنند.

تمامی کارفرمایان ترک نمی توانند برای استخدام افراد خارجی اقدام کنند. شرکتی که می خواهد، از متخصصان خارجی دعوت کند، باید ویژگی های خاصی داشته باشد. سرمایه این شرکت ها بررسی شده و باید حداقل 5 کارمند ترک داشته باشند. به عنوان مثال اگر شرکتی بخواهد، دو متخصص خارجی را استخدام کند، باید اثبات شود، که حداقل 10 کارمند ترک را استخدام کرده است.
پس از امضای قرارداد و تایید از طرف کارفرمای ترکیه ای، باید ادامه مراحل را در سفارت یا کنسولگری ترکیه انجام دهید. پس از تایید درخواست، یک شماره مرجع برای شما ارسال می شود. شما باید شماره مرجع را برای کارفرما ارسال کنید. کارفرما باید به طور دقیق اطلاعات کامل را ارائه داده و اسناد را بارگیری کند.

درخواست اجازه کار از طرف کارفرما انجام می شود. اسناد باید توسط کارفرما و کارمند امضا شود. فرم درخواست و سایر مدارک باید ظرف 10 روز به وزارت کار و تامین اجتماعی تحویل داده شود. در غیر این صورت کلیه مراحل باید از اول طی شود. 10 تا 15 روز پس از تایید مجوز کار، باید برای دریافت ویزای کار و پرداخت هزینه درخواست اقدام کنید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار ترکیه

افراد خارجی که متقاضی دریافت ویزا هستند، باید قرارداد کار یا خدماتی که با کارفرما امضا کرده اند، ارائه دهند. لازم است، برای دریافت ویزا مدارک زیر جمع آوری شود.

  • پاسپورت یا سند جایگزین معتبر
  • یک قطعه عکس
  • قرارداد استخدام یا خدمات
  • درخواست اجازه کار (تهیه شده توسط اداره مهاجرت)

مشاغل با بالاترین تقاضا در ترکیه در سال 2021

افراد خارجی حق کار در بسیاری از بخش های ترکیه را دارند. در بسیاری از موقعیت ها در زمینه های مدیریت، بازاریابی، فروش، اطلاعات فنی و ترجمه در شرکت های بین المللی افراد خارجی می توانند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند. هتل ها و آژانس های مسافرتی در ترکیه هر ساله به خصوص در تابستان مرتبا نیروی کار خارجی استخدام می کنند. به عنوان مثال برای راهنمای تور از افراد خارجی استفاده می شود. 

وزارت اقتصاد ترکیه لیستی از پردرآمدترین و معتبرترین مشاغل در ترکیه را منتشر کرد، که شامل بیشترین تقاضا بوده است. این مشاغل عبارتند از:

  • متخصصان فاکتورینگ (فاکتورینگ مجموعه ای از خدمات مالی برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان است، که فعالیت های تجاری خود را با توجه به پرداخت معوق انجام می دهند.)
  • واسطه ها در زمینه های مختلف
  • وکلا
  • دفاتر اسناد رسمی
  • تولیدکنندگان بالن هوای گرم
  • راه سازان
  • حسابداران در موسسات دولتی

متوسط حقوق مشاغل مختلف در ترکیه

متوسط حقوق مشاغل مختلف در ترکیه در جدول زیر برحسب دلار آمریکا بیان شده است. همان طور که گفتیم، فرصت های کاری در ترکیه برای افراد خارجی متخصص بسیار مناسب است. اما باید با برآورد میزان حقوق دریافتی و مخارج زندگی در ترکیه در مورد این موضوع تصمیم گرفت. در صورتی که شما به چند زبان خارجی تسلط داشته باشید، احتمال دارد، حقوق های اعلام شده در جدول برای شما تا دو برابر افزایش پیدا کند.

شغل مورد نظرمتوسط حقوق ماهانه (دلار آمریکا)
متخصص فناوری اطلاعات2000 تا 2500 دلار
پزشک1600 تا 2000 دلار
مهندس1700 تا 2000 دلار
پرستار کودک700 تا 1000 دلار
استاد دانشگاه1000 تا 2500 دلار
جوشکار1500 دلار
متخصص ساخت و ساز1000 تا 1500 دلار
فروشنده500 تا 800 دلار
برق کار800 تا 1000 دلار

سخن پایانی فرصت های کاری در ترکیه

فرصت های کاری در ترکیه و شرایط کار در ترکیه در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. شما می توانید از روش هایی مثل سایت های کاریابی با کارفرمایان در ارتباط بوده و پیشنهاد شغلی دریافت کنید. با دریافت پیشنهاد شغلی امکان اخذ ویزا و اجازه کار در ترکیه برای شما صادر می شود. در این مطلب مدارک لازم برای کار در ترکیه و متوسط حقوق در مشاغل مختلف عنوان شد. همچنین مشاغلی که امکان استخدام افراد خارجی در آن زیاد بوده و مشاغلی که در ترکیه از اعتبار بیشتری برخوردار هستند، توضیح داده شد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 18 آبان 1400ساعت 13:50  توسط آتیه آفرینان  برچسب ها: کار در ترکیه,مهاجرت به ترکیه,فرصت های کاری در ترکیه,حقوق مشاغل مختلف در ترکیه,